the projectThe harpsichord Ludger Rémy played, a faithful reproduction of a 18th century intrument, built by the master Martin Skowroneck of Bremen, Germany Ludger Rémy during the recording at the Sendesaal Bremen, Germany Die Werke Johann Sebastian Bachs sind seit drei Jahrhunderten
überaus begehrte Vorlagen für Bearbeitungen vieler
Art, beginnend mit dem Komponisten selber, der zu Lebzeiten
viele seiner Werke in Versionen für verschiedene Instrumente
der Öffentlichkeit zugängig gemacht hatte. Darüber
hinaus denken viele, dass Bachs Musik im Originalcharakter immerwährend
polyphonisch war und bleibt, was dazu führt, das Versionen
für Violine oder Violoncello Reduktionen aus praktischen
Erwägungen sein mussten. Nun reüssiertnach lebenslanger
Vorarbeiteiner der prominentesten deutschen Interpreten
und Musiker auf dem Gebiet der Alten Musik mit einer
Essenz seines Denkens und seiner musikalischen Schaffenskraft:
die seit Casals legendären Cello-Solo-Suiten liegen nun
in einer ebenso spektakulären wie einsichtigen Version
und in eindrucksvoller Aufnahmequalität vor, wobei Partitur
wie Interpretation von Rémy sind, gespielt auf einem
aus 1976 stammendem Nachbau eines historischen Instruments des
Bremer Meisters Martin Skowroneck, aufgenommen in einem Raum
von weithin gerühmter Akustik, dem legendären Sendesaal
in Bremen. Rémy führt dazu aus, dass die Werke in
seiner Interpretation
klingen wie eigenständige,
eigensprachige Musik, nicht wie ein simpler Klavierauszug, da
siedem neuen Instrument geschuldeterheblich in die
ursprüngliche Klangsubstanz eingreifen, ohne die Kompositionssubstanz
zu verändern oder ihre Herkunft zu verleugnen.
Als
Beispiel zog ich unter anderen die Werke Jean Baptiste Antoine
Forquerays d. J. (1699 - 1782) heran. Diese Werke nahm ich mir
als Lehrbuch und -beispiel, weil an ihnen der Unterschied zwischen
simpler Transkription und eigenständiger Adaption für
eine andere Klangwelt deutlich wird. Unter gar keinen Umständen
sollte den Adaptionen der Klang einer simplen Übertragung
anhaften, sondern es sollte Musik entstehen, die es zwar schon
gab, die nun aber sehr speziell dem neuen Instrument Cembalo
und seiner Klangwelt entspräche: nicht Cellosuiten sollten
hörbar werden, sondern Cembalosuiten. Es sollte nicht Bach
als hehre Idee dominieren, sondern Bach auf dem Cembalo. Produktion: Renate Wolter-Seevers Much has been written about the Suites, so only a minimum needs mentioning here. Bach is assumed to have composed the Suites in Köthen around 1720; it is unclear whether they were all composed there or whether Suites IV and VI were completed later in Leipzig. "The requirement of five strings in Suite VI also could suggest a later date of composition. The violoncello piccolo, a possible alternative to the normal five-stringed cello, is only confirmed in Bach's works from 1724" (Bettina Schwemer and Douglas Woodfull-Harris). There is no surviving autograph, so watermarks cannot help date the works either. The two earliest surviving copies were made by Bach's wife Anna Magdalena (1701-1760), probably between 1727 and 1731, and a copy made in 1726 by Johann Peter Kellner (1705-1772). Two further copies from the second half of the century are also considered relevant sources, as is the first edition, published in Paris in 1824. All five versions differ significantly from each other, making an urtext edition impossible and introducing a high degree of subjectivity into any scholarly edition. In contrast to the Sonatas and Partitas for Solo Violin BWV 1001-1006, the Cello Suites all share a similar structure: an opening prelude is followed by an allemande, a courante and a sarabande, after which a "galanterie", i.e. a pair of menuets, gavottes or bourées, is followed by a concluding gigue. However, the préludes vary in form and character, and the dance movements follow either the French or the Italian style, irrespective of their common names. Notable is also the scordatura required by Bach in the 5th Suite - the tuning of the four strings not in the usual fifths (C-G-D-A) but with the A string lowered to a G. This was common practice at the time, lending an unusual tone colour to some keys. We have already mentioned the additional E' string required in Suite VI. Whether this was intended for a violoncello piccolo or for viola da spalla18 remains uncertain. any scholarly edition. In contrast to the Sonatas and Partitas for Solo Violin BWV 1001-1006, the Cello Suites all share a similar structure: an opening prelude is followed by an allemande, a courante and a sarabande, after which a "galanterie", i.e. a pair of menuets, gavottes or bourées, is followed by a concluding gigue. However, the préludes vary in form and character, and the dance movements follow either the French or the Italian style, irrespective of their common names. Notable is also the scordatura required by Bach in the
5th Suitethe tuning of the four strings not in the usual
fifths (C-G-D-A) but with the A string lowered to a G. This
was common practice at the time, lending an unusual tone colour
to some keys. We have already mentioned the additional E' string
required in Suite VI. Whether this was intended for a violoncello
piccolo or for viola da spalla remains uncertain. tracklist
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